Woda, zwana „milczącym składnikiem odżywczym” („silent nutrient”)  to jedyny składnik odżywczy, którego brak może doprowadzić do śmierci w ciągu kilku dni. Pełni bardzo ważne funkcje w naszym ciele, m.in.:
  • warunkuje prawidłowy przebieg wszystkich procesów zachodzących w organizmie
  • jest niezbędna do utrzymania homeostazy komórkowej
  • jest rozpuszczalnikiem i transporterem substancji odżywczych
  • bierze także udział w prawidłowej pracy układu oddechowego i wydalniczego
  • zapewnia prawidłowy przebieg procesów trawienia i wchłaniania
  • przenosi impulsy nerwowe
  • bierze także udział w termoregulacji, co oznacza, że utrzymanie prawidłowej temperatury ciała jest zachowane za sprawą jej parowania z jednoczesnym obniżeniem jej temperatury

Kluczową rolę w zdolności ciała do regeneracji oraz jakości przeprowadzanych zabiegów odgrywa ODPOWIEDNIE NAWODNIENIE ORGANIZMU

Warto pamiętać, że nasz organizm przede wszystkim składa się z wody. Funkcjonowanie układów, mięśni i nerwów zależne jest od właściwej równowagi pomiędzy wodą a elektrolitami. Bez względu na to, czy przyszedłeś do fizjoterapeuty ze zmianami pourazowymi, pooperacyjnymi czy po prostu chcesz się zregenerować po ciężkim treningu – czas i efektywność powrotu do pełni sił związany jest w głównej mierze ze stopniem nawodnienia Twojego ciała.

Ludzki organizm niestety nie posiada rezerw wody, z których mógłby skorzystać w warunkach niedoboru. Z tego względu ważne jest, aby codziennie dbać o jej uzupełnianie.

Ile wody powinniśmy pić?

Aby dokładnie określić dzienne zapotrzebowanie, należy wziąć pod uwagę kilka czynników, m.in. płeć, wiek, codzienną aktywność fizyczną, stan zdrowia naszego organizmu a nawet aurę panującą na zewnątrz. Przyjmijmy najprostszy schemat: na każdy 1 kg masy ciała, wypij 30 ml wody! Jeśli dużo się ruszasz, pij jej więcej. Zwróć uwagę na to, CO PIJESZ. Ważne jest, aby większość płynów, które spożywamy, były wodą, a nie kawą, mocną herbatą czy alkoholem. Napoje te mogą powodować częstsze oddawanie moczu, co wiąże się z szybką przemianą wody w organizmie – zamiast odżywić nasze komórki, zostanie ona wydalona. Co, jeśli nie potrafisz zrezygnować z codziennej kawy? Postaw obok niej dodatkową szklankę wody i zapamiętaj – jedna kawa to jedna DODATKOWA szklanka wody.

Co ciekawe… Organizm ludzki potrafi również sam produkować pewną ilość wody. Wynika to m.in. z reakcji jakie zachodzą podczas „spalania” pożywieni, które zjadamy. Przeciętnie potrafimy wytworzyć około 300 ml wody dziennie. Osoby bardziej aktywne nawet do 600 ml.

Jaki jest wpływ wody na jakość prowadzonej terapii?

  1. CHRONI TKANKI, STAWY ORAZ RDZEŃ KRĘGOWY – odpowiednie nawodnienie organizmu pomaga w amortyzacji stawów oraz rdzenia kręgowego. Osoby, które cierpią z powodu dyskopatii czy choroby zwyrodnieniowej stawów, powinny na to zwrócić szczególną uwagę. Kręgosłup to nie tylko kości, które chronią rdzeń kręgowy, ale także krążki międzykręgowe, które w głównej mierze składają się z… WODY. Dyski te działają jak poduszka dla kręgosłupa. Kiedy jesteśmy odwodnieni, nasze ruchy nie są odpowiednio amortyzowane i mogą być główną przyczyną bólu w dolnej, środkowej oraz górnej części pleców, jak i szyi.
  2. WSPIERA ODCHUDZANIE – waga pacjentów odgrywa ważne znaczenie w rehabilitacji. Osoby cierpiące na nadwagę i otyłość bardzo często uskarżają się na nadmierne obciążenie stawów, co skutkuje z kolei ograniczeniami w wykonywaniu ćwiczeń. Badania wykazały powiązanie utraty tkanki tłuszczowej i utraty wagi z piciem wody. Spożywanie większej ilości wody podczas diety i ćwiczeń sprawia, że nie odczuwamy głodu, nasz organizm pracuje wydajniej, mamy więcej energii, a przez to łatwiej jest nam zrzucić zbędne kilogramy i czerpać satysfakcję z prowadzonej rehabilitacji.
  3. PRZYSPIESZA REKONWALESCENCJĘ – przy niedoborze wody zmniejsza się zdolność mięśni do wykonywania skurczów oraz obniża się ciśnienie krwi, przez co organizm może być niedotleniony. Wówczas efektywność prowadzonej terapii spada i cały proces znacznie się wydłuża. Warto więc pamiętać o spożywaniu wody, gdy chcemy szybko powrócić do formy.
  4. ZWIĘKSZA WYDAJNOŚĆ ORGANIZMU, DODAJE ENERGII – woda transportuje wartościowe składniki odżywcze i tlen do całego organizmu. Właściwe nawodnienie poprawia krążenie, stabilizuje ciśnienie krwi i ma pozytywny wpływ na ogólny stan zdrowia. Picie wody aktywuje do działania także i nasz metabolizm, a to bezpośrednio przekłada się na poziom naszej energii. Jedno z badań wykazało, że picie 500 ml wody przyspiesza metabolizm o 30% zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet na ponad godzinę.

Pamiętajmy, aby zaczynać dzień od szklanki wody i w ciągu dnia wypijać jej odpowiednią ilość!