kregoslup szyjny rehabilitacja REHA Wroclaw

W dzisiejszych czasach smartfony, tablety, laptopy stały się centrum komunikacji. Spotkania twarzą w twarz ze znajomym powoli odchodzą w niepamięć. Właściwie po co ruszać się z domu, skoro dziś można usiąść w swoim fotelu przed jakimkolwiek urządzeniem mającym połączenie z Internetem i za pomocą kilku dotknięć palcem, można bez granic przenieść się do świata wirtualnego społeczeństwa. Wciągające aplikacje i komunikatory po mistrzowsku kradną nasz czas. A przecież każdy z nas ma naturalną potrzebę ruchu… O zgubnych skutkach jej niezaspokajania można mówić wiele. Dziś skupmy się na kręgosłupie, który wręcz nienawidzi długiego pozostawania w jednej pozycji i często daje o sobie znać.

Jak więc nie zrujnować zdrowia, korzystając ze smartfona?

Szwedzcy badacze w 2012 roku sprawdzili, jak użytkowanie telefonów wpływa na zmiany w układzie mięśniowo-szkieletowym osób młodych. Przebadano osoby z grupy wiekowej 15-24 lata, wśród których aż 82% posiadało smartfony. Głównym problemem w korzystaniu z tego typu sprzętów jest wymuszenie nieprawidłowej pozycji ciała. Telefon jest najczęściej trzymany na wysokości brzucha, co skłania użytkownika do mocnego pochylenia głowy. W związku z tym, to właśnie odcinek szyjny kręgosłupa był najczęściej wskazywany jako najbardziej bolesny i problematyczny.

„Gdy ktoś siedzi z pochyloną głową, ciężar głowy nie jest przenoszony przez szkielet, tylko przez mięśnie prostujące w odcinku szyjnym, które muszą pracować w stałym napięciu przez długi czas, co powoduje ich przykurcz i napięcie. Natomiast mięśnie szyi położone z przodu w tym czasie słabną i zanikają. Powstaje tzw. zespół skrzyżowania górnego, który prowadzi w krótkim czasie do nasilenia zmian przeciążeniowych i powstania zmian zwyrodnieniowych. Nieprawidłowe ustawienie i napięcie mięśni doprowadza do wypuklin i przepuklin dyskowych, które z kolei doprowadzają do uszkodzenia układu nerwowego, drętwienia rąk i zaniku mięśni.” [prof. Małgorzata Łukowicz, lekarz specjalista rehabilitacji medycznej, ekspert Kliniki Ortopedii i Rehabilitacji ENEL-SPORT]

Czym jest syndrom SMS-owej szyi?

Dr Kenneth Hansraj – chirurg z USA – wprowadził pojęcie esemesowej szyi, czyli TEXT NECK SYNDROME. To zespół dolegliwości bólowych, na które skarżą się osoby korzystające w nadmiarze z urządzeń elektronicznych. Jego charakterystycznymi objawami są m.in.:

  • ból szyi i karku
  • napięcie i sztywność karku
  • bóle głowy
  • mrowienie, drętwienie kończyn górnych
  • ból w obrębie nadgarstków, łokci
  • wady postawy

Głowa dorosłego człowieka waży około 5,5 kg. Zależnie od przyjmowanej pozycji, będącej w naszym mniemaniu najwygodniejszą do wpatrywania się w ekran, pochylamy ją pod kątem 15-60 stopni. Ze zgiętą szyją wiąże się kilkukrotny wzrost siły, z jaką nasza głowa naciska na kręgosłup. Mowa tu o niemałym ciężarze – kręgosłup jest narażony na obciążenie nawet do 27 kg! Wciąż zastanawiasz się, czy to naprawdę tak wiele? Wyobraź sobie np. duży worek cementu albo worek ziemniaków : )

Jeśli przez ponad 40% dnia zginasz głowę pod kątem większym niż 20 stopni, znacząco zwiększasz ryzyko powstania dolegliwości bólowych odcinka szyjnego!

Jak prawidłowo korzystać z telefonu lub tabletu?

Aby uniknąć przeciążania kręgosłupa i nieprzyjemnych dolegliwości bólowych, warto zwrócić uwagę na prawidłowy sposób użytkowania telefonu bądź innych gadżetów:

  • trzymaj telefon tak, aby jego ekran znajdował się na wysokości wzroku – nie przechylaj głowy
  • wykonuj regularne przerwy podczas korzystania z telefonu
  • w plan dnia codziennego wplataj ćwiczenia rąk, palców, nadgarstków
  • zapewniaj kręgosłupowi ruchomość, ćwicz regularnie i angażuj mięśnie szyi i barków (przykładowe krótkie krążenia głową naprawdę mogą zdziałać wiele)
  • trzymaj telefon w obu dłoniach
  • ogranicz do minimum pisanie na telefonie, a jeśli jest to konieczne: wykorzystuj do tego oba kciuki

Pamiętaj! Umiejętne korzystanie z urządzeń mobilnych oraz zachowany umiar to pierwszy krok w profilaktyce esemesowej szyi.

Źródła:

  1. Hansraj K.,”Ocena naprężeń w odcinku kręgosłupa szyjnego spowodowana postawą i pozycją głowy”, Surgical Technology international XXV (2014).
  2. https://www.medlife.com/blog/text-neck-modern-day-neck-issue/