Badania wskazują, że przeciętny człowiek spędzą w pozycji siedzącej ok. 9-10 godzin dziennie, czyli prawie połowę doby: praca przy komputerze czy lekcje w szkole, ale również oglądanie telewizji albo granie na komputerze- tak, tak! Dodatkowo brak nam ruchu, bo do szkoły albo pracy dojeżdżamy autem albo autobusem, gdzie również siedzimy i to nie zawsze prawidłowo.

I tak oto obciążamy nasz kręgosłup, który jest podporą dla całego organizmu. Wpływa to na poprawną posturę, co z kolei przekłada się na właściwą pracę stawów. Statyczna pozycja z kolei osłabia mięśnie, które są anatomicznie przystosowane do ruchu i powinny być  systematycznie pobudzane do działania. Są one wsparciem dla kręgosłupa i muszą być wystarczająco silne, by go odpowiednio wspomóc. Przeciążenia kręgosłupa mogą skutkować bólami lędźwi, szyi, a nawet całych pleców.

A jeśli już jesteśmy zmuszeni do wielogodzinnego siedzenia przy biurku, to zadbajmy o to, by stworzyć sobie komfortowe i korzystne dla zdrowia warunki:

– ważne są przerwy w siedzeniu: niedługie, ale regularne spacery po korytarzu czy biurze

– krzesło z możliwością zmiany pozycji (krótka zmiana postawy będzie działała korzystnie: zgarbienie pleców lub wyprostowanie się, przesuniecie do przodu itd.) bądź piłki rehabilitacyjne albo poduszki sensomotoryczne, które wywołują aktywność mięśniową

– pamiętać o poprawnej pozycji:

  • takie ustawienie wysokości krzesła, aż łokcie znajdą się tuż powyżej wysokości biurka, a przedramiona będą prostopadłe do podłogi (łokcie tworzą kąt 90º)
  • stopy są odpowiednio podparte przez podłogę lub podnóżek – zmniejsza to nacisk na tył ud i umożliwia kontakt kręgosłupa z oparciem. Kolana powinny być ustawione pod kątem 90-110º, a między siedzeniem a częścią podkolanową powinna znajdować się przestrzeń ok. 2 cm
  • wysokość oparcia powinna być wyregulowana tak, aby lędźwie były podtrzymywane przez najbardziej wygiętą część oparcia i można było lekko je odchylić, zapewniając równomierne rozłożenie ciężaru tułowia (jako optymalne uznawane jest odchylenie 10-20° od pionu)

Jeśli odczuwasz jakiekolwiek dolegliwości w trakcie siedzenia, nie zwlekaj z wizytą u fizjoterapeuty: badanie i diagnoza pozwoli na dobranie odpowiednich technik rehabilitacyjnych i ćwiczeń domowych.